ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΔΟΥΚΟΣ

  • από

Ο κύκλος συνεντεύξεων του Παρατηρητή της Παράδοσης συνεχίζεται, αυτή τη φορά με έναν άνθρωπο που ασχολείται με το τραγούδι, είναι ιεροψάλτης Βραβευμένος στο Παραδοσιακό Τραγούδι από τον Όμιλο για την Unesco Τεχνών Λόγου και Επιστημών Ελλάδος (21-22 Ιανουαρίου 2014 ΤΕΧΝΟΠΟΛΙΣ Δήμου Αθηναίων) ενώ διδάσκει και ο ίδιος. Είναι πολυάσχολος και σίγουρα έχει ένα λαμπρό μέλλον μπροστά του στο χώρο της παράδοσης. Σας καλοσορίζουμε στο επόμενο κεφάλαιο “Ποιος είναι ο Παναγιώτης Σδούκος“.

Κάποιες ερωτήσεις για να σε γνωρίσουμε καλύτερα

            1.         Υπάρχει κάτι που θέλεις να κάνεις και δεν το έχεις κάνει ακόμα;

            Η δουλειά αυτή δεν καταλήγει κάπου να σας πω την αλήθεια. Εκεί που τελειώνεις ξεκινά κάτι άλλο. Το ένα πιο δημιουργικό από το άλλο. Μέσα από αυτό ωριμάζεις. Επομένως, σας απαντώ με μια διάθεση διαρκούς και ενεργούς πορείας που φέρει κι άλλο. Τώρα, για να μιλήσω πιο ρεαλιστικά, αφού ολοκλήρωσα το Μεταπτυχιακό μου στην Ερμηνεία του Παραδοσιακού Τραγουδιού σκέφτομαι να προχωρήσω σε Διατριβή, θα δείξει.

            2.         Σε ποια χώρα θα ήθελες να ταξιδέψεις;

            Παντού, αρκεί να εμπνέομαι

            3.         Αν μπορούσες, τι θα άλλαζες στην Ελλάδα; Κάτι λίγο πιο lifestyle

            Το να βλέπουμε πιο σφαιρικά τα πράματα και τις καταστάσεις. Γνώμη μου, όχι σε υπερβολές. Ούτε δογματικοί λεονταρισμοί «θαψίματα» ή «λυκοφιλίες» ούτε όμως στο άλλο άκρο του «υπερ-προοδευτισμού». Μιλώ αναφερόμενος σε όλα τα επίπεδα και στους τομείς της ζωής μας και του ελληνικού τρόπου σκέψης μας. Θεωρώ ότι η γενιά μας έχει λάβει πολλά παραδείγματα και από τις δυο μεριές και συνθέτει με έμπνευση και αισθητική το δικό της puzzle.

            4.         Ποιά είναι τα τρία πρώτα πράγματα που κάνεις όταν ξυπνάς

            Δεν τηρώ κάτι συγκεκριμένο, όμως από το πρωί παρακολουθώ τα μουσικά δρώμενα για λίγο στο διαδίκτυο, κοιτώ το πρόγραμμα μου στο ημερολόγιο (μαθήματα, πρόβες κλπ), αν δεν έχω κάτι προγραμματίζω (δουλειές στο σπίτι, μελέτη, φίλους)

            5.         Ποιό είναι το τελευταίο πράγμα που κάνεις πριν κοιμηθείς;

            Αναλογίζομαι τον κόπο της ημέρας, τραγουδώ κάποιες φορές ήρεμα ή βάζω μουσική. Έχει τύχει να ακούω μουσική και να έχω εκπλαγεί με μια ερμηνεία και να κάθομαι μες στα μαύρα μεσάνυχτα να μελετώ τραγούδια και να κάνω γυρίσματα.

Σχετικά με την ενασχόληση σου με τα παραδοσιακά

            6.         Από πότε ξεκίνησε η ενεργή ενασχόληση σου με την παράδοση;

            Αν κρίνω από τις αναρτήσεις μου στη σελίδα μου στο Youtube από το 2012. Όμως ως δάσκαλος χορωδίας από το 2000 τραγουδούσα σε πολιτιστικές αφιερωματικές εκδηλώσεις και έψελνα τότε εκτός social και διαδυκτίου. Πάραυτα, «διαδικτυακά» από το 2012 με το Μουσικό Σεργιάνι και σαφώς αργότερα με τον δίσκο μου «Στης Προσφυγιάς την Αύρα» το 2015 έπειτα ακολούθησαν και άλλες ομορφιές. Το ένα έφερε το άλλο.

            7.         Τι σε οδήγησε να ασχοληθείς με την παράδοση;

            Ο στίχος, οι ήχοι και οι ρυθμοί των παραδοσιακών τραγουδιών. Μου άρεσαν πολύ τα γυρίσματα επειδή τραγουδούσα προτού μάθω να ψέλνω. Άκουγα σμυρναίικα και πολλά νησιώτικα και με έναν φυσικό τρόπο τότε με τις κασέτες πίσω μπρος πίσω μπρος μάθαινα γυρίσματα. Τα Ηπειρωτικά τα χόρευα λόγω καταγωγής και έπρεπε πρώτα να τα βιώσω στα πανηγύρια χωρίς να ξέρω αν θα γίνω τραγουδιστής η όχι. Έβλεπα, που τα χόρευαν με «παράπονο» οι συγγενείς μου στο χωριό και αυτές οι εικόνες ωρίμασαν μέσα μου. Ωρίμασε μέσα μου ο «συρόμενος» ερμηνευτικά αυτός καημός και ο σεβντάς των τραγουδιών. Όπως λυγίζει το πόδι στο πωγωνίσιο έτσι λυγίζει και η φωνή με όλη την κινητική και συμβολική του σημασία. Από το λυγ-ισμα βγήκε ο λυγ-μός μου στα τραγούδια. Φίλοι που με ακούν μου λένε ότι αυτό το λυγμικό σου στοιχείο στη φωνή είναι ίδιον της κράσης μου, δηλαδή της ιδιοσυγκρασίας μου, φτιάχτηκε από βίωμα. Αυτό με έκανε να γίνω «μέτοχος» της Παραδοσιακής Μουσικής

            8.         Ποιόν συνάδελφό σου σέβεσαι πάρα πολύ;

            Μεγάλη Κουβέντα. Αυτά τα χρόνια έχω λάβει πολλά στοιχεία γύρω από τα οποία είπα ότι θα δώσω το δικό μου στίγμα. Όλα τα αποδέχομαι δεν είμαι συντηρητικός ούτε το παίζω προοδευτικός. Υπάρχουν συνάδελφοι που πραγματικά τους χαίρομαι και τους θαυμάζω που είναι σταθεροί στο ύφος που επιλέγουν να ακολουθήσουν ή να δώσουν σαν καλλιτέχνες. Λατρεύω τη λιτότητα και τη δωρικότητα της Δόμνας Σαμίου και της Κατερίνας Παπαδοπούλου γιατί μου θυμίζουν με πόση απλότητα μπορούμε να ερμηνεύσουμε ένα τραγούδι χωρίς να φτάσουμε σε σημείο να το καταστρέψουμε. Επιπλέον, θαυμάζω την δεξιοτεχνία του Παναγιώτη Λάλεζα και του Μάνου Κουτσαγγελίδη τους οποίους θεωρώ μεταίχμιο από τη μια εποχή των δεξιοτεχνών τραγουδιστών τους οποίους και αφουγκράστηκαν και μετέφεραν το τραγούδημα αυτό προς τη δική μας νεότερη γενιά και αυτό φαίνεται στη κράση της φωνής τους. Μάλιστα, εδώ η φωνή έρχεται σε επαφή με τη «μακάμικη» έκταση που και από αυτό οφείλει να περνά και να ελίσσεται όπως ελίσσεται το Ούτι ας πούμε. Τέλος, έχουμε και το «μοτίβο» που για μένα αποτελεί όντως μια ακόμα πιο δεξιοτεχνική έκφραση και μέχρι -αυτό που λέμε- εκεί που δεν πάει και δεν αφήνεται η παραμικρή λεπτομέρεια στην ερμηνεία και χωρίς διάθεση ειρωνείας εκεί καθόμαστε ακούμε και απολαμβάνουμε τέτοιες φωνές στον απόηχο του γλεντιού. Έκανα αυτή τη διάκριση γιατί με αυτό έχουμε να κάνουμε το βλέπουμε μπροστά μας και από εκεί και πέρα ο καθένας επιλέγει το Μουσικό το Δρόμο και σαφώς δεν τίθεται θέμα σύγκρισης ικανοτήτων, αλλά έκφρασης και έμπνευσης.

            9.         Με ποιά πρότζεκτ έχει πιαστεί την παρούσα στιγμή;

            Με πολλά ασχολούμαι τώρα. Με τη Σεμιναριακή Παρουσίαση του Παραδοσιακού Τραγουδιού. Ξεκίνησε το 2019 ιδιαίτερη προσέγγιση γιατί 1ον) μιλά για την προσέγγιση του ύφους, λόγιο, λαϊκό και αγροκτηνοτροφικο ρεπερτόριο με κάποια σαφή θεωρητικά και πρακτικά χαρακτηριστικά και 2ον) Πώς κατόπιν διεργασιών μπορούμε να αναδομήσουμε και να φέρουμε στην επιφάνεια παραδοσιακά τραγούδια ψήγματα σε στίχους και μελωδία και να τους προσδώσουμε «χοροτραγουδιστή» ύπαρξη λαμβανομένου υπόψιν τα μουσικοχορευτικά δεδομένα της περιοχής που αναγράφουν ως προέλευση. Μπορεί κάποιος να δει και να διαβάσει στο YouTube το «Νέο Αγέρανο» που παρουσιάσαμε με τα μέλη του Σεμιναρίου το «Ως Πότε θα χω βάσανα». Συνεχίζω με το «τα λέμε με Δίστιχα» όπου εκεί εμπνέομαι από δίστιχα μαντινάδες και τα εισάγω σε οργανικές μελωδίες όπως ο Ικαριώτικος με Δίστιχα, ένας φίλος που παίζει Τσαμπουνοφυλάκα από την Ικαρία μου είπε: «έχεις πιάσει το νόημα Παναγιώτη» και βέβαια δεν είναι μόνο αυτά τα δίστιχα έχω και άλλα να δώσω. Ολα αυτά ίσως ηχογραφηθούν. Και ετοιμάζω κάτι σχετικό με την Αστική Μουσική Παράδοση το «Κozmopolit Müzik» το οποίο λόγω του κορονοϊού πήγε πίσω.

            10.       Ποιά είναι τα σχέδια σου για το μέλλον σχετικά με το αντικείμενο σου;

            Ετοιμάζω και άλλα πρότζεκτ καλώς εχόντων των πραγμάτων όλα θα ανακοινωθούν στη σελίδα μου στο facebook (https://m.facebook.com/PanoSdoukos/) την οποία και προσκαλώ να επισκεφτούν οι αναγνώστες του παρόντος διαδικτυακού περιοδικού στο οποίο θέλω από καρδιάς με τη σειρά μου να ευχηθώ να λάβει τις διαστάσεις που του πρέπουν.

            10+1   Τι θα συμβούλευες κάποιον που ξεκινάει τώρα την ενασχόληση του με την παράδοση.

Τι θα συμβούλευα κάποιον; Αυτό που λέω πάντα σε μένα…

1. Μελέτη Στοχευμένη και σταθερή και ακριβής, αξιοποίηση πηγών

2. Έμπνευση μέσα από αυτό (η οποία θα δομήσει την ταυτότητά του)

3. Τίποτα στη Μουσική δεν κατέχουμε παρά μόνο μετέχουμε, άρα να το ζήσει με ό,τι του φέρει και προσφέρει στο διάβα του αυτό.

Εκ της ομάδας συντακτών του Παρατηρητή της Παράδοσης ευχαριστούμε θερμά τον Παναγιώτη Σδούκο που μας παραχώρησε την συνέντευξη, πιστεύουμε ότι οι φίλοι της σελίδας μας θα εκτιμήσουν την συνέντευξη αυτή. Του ευχόμαστε ο Θεός να του δίνει, υπομονή, επιμονή και καλή δύναμη να συνεχίσει το έργο του με αγάπη και έμπνευση για το παραδοσιακό τραγούδι.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.