Μάνος Αχαλινωτόπουλος

  • από


Βιογραφικό
Γεννήθηκε στην Αθήνα . Διδάχτηκε κλαρίνο δίπλα στον Β. Σούκα και σπούδασε θεωρητικά με
το Ν. Ντρέλλα και τον Μ. Τραυλό.
Από το 1990 και μετά αναπτύσσει πλούσια καλλιτεχνική δραστηριότητα τόσο σε επίπεδο
παραστάσεων – συναυλιών, όσο και στη δισκογραφία.


Συνεργασίες στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, στη δισκογραφία και σε παραστάσεις, με όλο το
φάσμα των Ελλήνων συνθετών, μουσικών και τραγουδιστών. Ενδεικτικά: Χρ.Αηδονίδης,
Τ.Βέρρα, Γ.Κόρος, Αρ.Μόσχος, Π.Χαλκιάς, Σ.Καζαντζίδης, Β.Περπινιάδης, Δ.Σαββόπουλος,
Μ.Φαραντούρη, Γ.Νταλάρας, Χ.Αλεξίου, Μ.Θεοδωράκης, Δ.Παπαιωάννου, Δ.Παπαδημητρίου,
Ελ.Αρβανιτάκη, Αλκ.Πρωτοψάλτη, Δ.Γαλάνη, Ε.Βιτάλη, Γλυκερία, Ε.Τσαλιγοπούλου,
Θ.Μικρούτσικος, Σ.Κραουνάκης, Γ.Ανδρέου, Ν.Πορτοκάλογλου, Γ.Κιουρτσόγλου, D.Lynch,
Σ.Σινόπουλος, Σ.Λάντσιας, Μ.Σιγανίδης, Κ.Θεοδώρου, Α.Ιωαννίδης,
Θ.Παπακωνσταντίνου κ.ά. Ανάλογες δημιουργικές συνεργασίες κάνει και στο εξωτερικό με
πρόσωπα όπως: Ara Dinkjian, Abeer Nehme, Bijan Chemirani, Peter Prommel, John Psathas,
Goran Brecovic, Peter Kowalt, Ocay Temiz, Misirli Ahmed, Muazzam Ali Khan, Susheela
Raman, Νάνα Μούσχουρη, Pirashanna Theverajah, Hamish McKeich κ.ά. Δισκογραφικές
παραγωγές προσωπικές όπως: Υάκινθος (1998), το Λαϊκό Κλαρίνο (1996), Live in Amsterdam
με τη μεγάλη ορχήστρα Nederland’s Blazers Enseble (2004), Ζωπυρείν (2010), Flight on light
(2012) κ.ά.
Παραστάσεις σε όλο τον κόσμο σε πάνω από 35 χώρες με κορυφαίες τη συμμετοχή του στο
μεγάλο Jazz Festival του Montreux δύο φορές 1999 και 2001, το Φεστιβάλ Sphinx του Βελγίου,
το Σαββόραμα στο Μέγαρο Μουσικής Αθήνας και Θεσσαλονίκης με τον Διονύση Σαββόπουλο
ενώ συμμετείχε με το κλαρίνο ως βασικός σολίστ στις τελετές έναρξης και λήξης των
Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας.


Από το 1998 και μετά η ενασχόλησή του διαφοροποιείται και εκτός από τις αμιγείς λαϊκές
μουσικές του κλαρίνου, ερευνά, συνθέτοντας μουσική και συνεργαζόμενος με μουσικούς απ’
όλο τον κόσμο, ζητήματα που αφορούν τη σύγχρονη τροπική μουσική δημιουργία, τη σύγχρονη
σύνθεση και τον αυτοσχεδιασμό, τις μουσικές προφορικότητες και τις μουσικές τροπικότητες
στην έκφραση του κλαρίνου στο σύγχρονο γίγνεσθαι. Αυτή του τη δραστηριότητα τη
συσχετίζει πάντοτε προσπαθώντας να φωτίζει δημιουργικά τόσο τις αλληλεπιδράσεις με τους
γειτονικούς μουσικούς πολιτισμούς όσο και με τη σχέση του κλαρίνου με τα πρωιμότερα
γηγενή πνευστά (ζουρνάς, γκάιντα, φλογέρα).
Το Μάρτιο του 2006 ξεκίνησε μία συνεργασία με τον διεθνούς φήμης ελληνονεοζηλανδό
συνθέτη John Psathas με μια σειρά παραστάσεων-κονσέρτων με την Εθνική Συμφωνική
Ορχήστρα της Νέας Ζηλανδίας αρχικά στο Wellington. Κατόπιν η συνεργασία συνεχίστηκε με
την Aucklant Philarmonia Orchestra με την οποία ερμήνευσε ως βασικός σολίστ στις 18-3-2011
σε μια παράσταση που έλαβε χώρα στο Aucklant Town Hall (και ήταν σε ζωντανή
αναμετάδοση από το Radio New Zealand στην Αυστραλία και Νέα Ζηλανδία), το πολυθεματικό
μουσικό έργο «The new Zeibekiko» το οποίο επιχειρεί μια διαχρονική θέαση του Ελληνικού
μύθου λειτουργώντας ενορχηστρωτικά μέσα από μια αλληλόδραση – διάλογο του
παραδοσιακού με τον συμφωνικό ήχο, ενώ το Δεκέμβριο του ίδιου έτους συνέπραξε σε μια
παράσταση στο Μέγαρο Μουσικής της Κωνσταντινούπολης με τον ομότεχνό του Τούρκο
κλαρινετίστα Serkan Cagri και με τη συνοδεία μια πλειάδας εξαιρετικών Ελλήνων και Τούρκων
δεξιοτεχνών, φωτίζοντας τους παράλληλους δρόμους της ερμηνευτικής παράδοσης του
κλαρίνου στις δύο πλευρές του Αιγαίου.


Στη συνέχεια, σημαντικό γεγονός υπήρξε η σειρά συναυλιών στο Μέγαρο Μουσικής του
Παρισιού “ Cité de la musique” και στο φεστιβάλ “Les Orientales” του Saint Florent le Vieil με
θέμα τα μελισματικά περίτεχνα οργανικά κομμάτια των Ιωαννίνων και της Πρέβεζας
(αληπασσαλίδικα) (Ιούνιος 2013). Ιδιαίτερη στιγμή αποτέλεσε η συμμετοχή ως σολίστ
εκπροσωπώντας την Ελλάδα στο διεθνές φεστιβάλ κλαρίνου που πραγματοποιήθηκε στο
Μέγαρο Μουσικής του Άμστερνταμ “Main Hall, Muziekgebouw” στις 7-4-2016. Στη κορυφαία
αυτή διοργάνωση συμμετείχαν σπουδαίοι κλαρινετίστες από όλο τον κόσμο από πολλά μουσικά
είδη (κλασική, jazz, τοπικές παραδόσεις κ.α.). Mεταξύ άλλων συμμετείχαν οι Joris Roelofs,
David Kweksilber, Husnu Senlendirici κ.α. (Απρίλιος 2016).
Συμμετοχή ως σολίστ, συνθέτης και ενορχηστρωτής σε σειρά παραστάσεων με τίτλο “Sacred
Imaginations” με μουσική (νέα και αρχαία) από τη χριστιανική Ανατολή: Ελλάδα, Λίβανος,
Ρωσία, Αιθιοπία και Ινδία. Συμμετείχαν επίσης οι καλλιτέχνες: Abeer Nehme, Susheela Raman,
Samuel Yirga, το Ensemble Doros, κ.α. και παρουσιάστηκε στο Λονδίνο (Κing’s Place), στο
Παρίσι (Theatre de l’ Atelier) και το Βερολίνο (Babylon Theater) (Ioύνιος – Ιούλιος 2015). Τον
Σεπτέμβρη του 2017 συμμετείχε επίσης στο “Sacred Imaginations II” όπου η προϋπάρχουσα
παράσταση διασκευάστηκε ειδικά για το Barbican Theatre του Λονδίνου, διατηρώντας ωστόσο
τη βασική της ιδέα δηλαδή μουσική (νέα και αρχαία) από τη Χριστιανική Ανατολή: Ελλάδα,

Ρωσία, Αιθιοπία, Ινδία συνεργαζόμενος με καλλιτέχνες όπως οι Samuel Yirga Sam Mills,
Ensemble Doros, Susheela Raman κ.α.
Το 2018 ο μεγάλος Έλληνας χορογράφος Δημήτρης Παπαϊωάννου συμπεριέλαβε αποσπάσματα
από το δισκογραφικό έργο του Μάνου Αχαλινωτόπουλου για να επενδύσει την παράστασή του
με τίτλο “Since She”, η οποία αρχικά σχεδιάστηκε ειδικά για το χοροθέατρο του Βούπερταλ –
Πίνα Μπάους και έκτοτε παρουσιάστηκε σε διάφορες χώρες παγκοσμίως, ενώ στην Ελλάδα
παρουσιάστηκε στη κεντρική σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του ιδρύματος Ωνάση
(Μάιος – Δεκέμβριος 2018).


Η πρόσκληση στο Conservatoire του Παρισιού για να παίξει και να διδάξει, από τις 20 έως τις
22 Δεκεμβρίου του 2018, υπήρξε σημαντική στιγμή για την καριέρα του τόσο σε προσωπικό
επίπεδο όσο και ως τιμή για τη σχολή του ελληνικού λαϊκού κλαρίνου συνολικά. Στη κεντρική
σκηνή του Conservatoire του Παρισιού “Salon Vinteuil” έδωσε συναυλία σόλο κλαρίνο
«αφιέρωμα στο ελληνικό λαϊκό κλαρίνο» σημειώνοντας ιδιαίτερη επιτυχία, ενώ την ίδια
ακριβώς περίοδο δίδαξε στο Conservatoire σε master class με θέμα «Μετασχηματισμοί και
αλληλεπιδράσεις στις μουσικές ερμηνείες του ελληνικού λαϊκού κλαρίνου» με την συμμετοχή
πολλών προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών από διάφορα μέρη του κόσμου.
Κατά τα έτη 2009 έως 2013 πραγματοποίησε workshops στο “Μουσικό Χωριό” του Πηλίου.
Master class of clarinet στο μουσικό τμήμα του Πανεπιστημίου του Wellington της Νέας
Ζηλανδίας στις 15-3-2011. Στο συγκεκριμένο master class έγινε διεξοδική ανάλυση και
συγκριτική θεώρηση των τεχνικών του Ελληνικού λαϊκού κλαρίνου σε σχέση με το κλαρινέτο
της ορχήστρας και διαχρονική εποπτεία των επιρροών και των επιδράσεων που υπήρξαν στις
ερμηνευτικές πρακτικές του (NZ School of Music – Kelburn Campus, Gate 7, Victoria
University of Wellington). Σειρά σεμιναρίων – workshops στο Technical University of Istanbul
σε συνεργασία με την εθνομουσικολόγο καθηγήτρια κ. Sehvar Besiroglu (Aπρίλιος 2013).
Master classes – σεμινάρια σε 25 περίπου μεταπτυχιακούς φοιτητές κλαρίνου στο
Conservatorium του Άμστερνταμ στις 8-4-2016 (Απρίλιος 2016).


Κατά τα έτη 2016, 2017 και 2018 πραγματοποίησε master classes και workshops με ένα ευρύ
φάσμα θεματικών που σχετίζονται με την ερμηνεία και την εκτέλεση του ελληνικού λαϊκού
κλαρίνου στο Χουδέτσι της Κρήτης υπό την αιγίδα του Λαβύρινθου του Ross Daly, στα οποία
συμμετείχαν σπουδαστές από διάφορες χώρες του κόσμου και ήταν διαδραστικά, με παράλληλη
οργάνωση μουσικών συνόλων, παραστάσεων και συναυλιών. Τον Απρίλιο του 2019
πραγματοποίησε σειρά σεμιναρίων – master class στα πλαίσια του θεσμού “Labyrinth
Catalunya” στο Cardedeu της Ισπανίας, απευθυνόμενο σε κλαρινετίστες, τραγουδιστές και
γενικότερα μουσικούς διαφόρων οργάνων με τίτλο «Ελληνική, βαλκανική μουσική και
κλαρίνο».
Είναι Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του
Πανεπιστημίου Μακεδονίας

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Αφούσης

Ο «Αφούσης» ήταν ένας καλός και εγγράμματος…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *